Photographing ruins, photography in ruins

Gregory Buchakjian


[Excerpt]

Whether resulting from deliberate or accidental processes, photographic remains convey an emotion not dissimilar to the effect produced by the sight of ruins, from the temples of Baalbek to the Barakat building, and also by their depiction – we might think of Hubert Robert or the daguerreotypes by Joseph Philibert Girault de Prangey, the oldest photographs of Lebanon to be preserved (1842–4). These deteriorated images seem to have the aura, the decline of which Walter Benjamin noted in The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Furthermore, the distortions offer a layered reading.


Photographie de ruine, photographie en ruine

Gregory Buchakjian


[Extrait]

Qu’ils résultent de processus volontaires ou accidentels, les vestiges photographiques dégagent une émotion qui n’est pas sans rappeler l’effet provoqué par les ruines de visu, des temples de Baalbek à l’immeuble Barakat, mais aussi en représentation – pensons à Hubert Robert ou aux daguerréotypes de Joseph Philibert Girault de Prangey, les plus anciens clichés du Liban qui soient conservés (1842-1844). Détériorées, les images semblent retrouver l’aura dont Walter Benjamin relevait la déchéance dans L’Œuvre d’art à l’époque de sa reproduction mécanisée. De surcroît, les altérations procurent une superposition des niveaux de lecture.

On Photography in Lebanon. Essays and Stories
Edited by
Clémence Cottard Hachem and Nour Salamé
Contributions by Etel Adnan, Vartan Avakian, Patrick Baz, Georges Boustany, Gregory Buchakjian, Yasmine Chemali, Clémence Cottard Hachem, Dominique Eddé, Yasmine Eid-Sabbagh, Fouad Elkoury, Octavian Esanu, Hannah Feldman, Jeanne et Moreau, Yasmina Jraissati, Houda Kassatly, Manal Khader, Bernard Khoury, Michel Lasserre, Aline Manoukian, Levon Nordiguian, Oliver Rohe, Walid Sadek, Ghassan Salhab, Ghada Sayegh, Stephen Sheehi, Nayla Tamraz, Camille Tarazi, Jalal Toufic, Ghada Waked, Kaelen Wilson-Goldie, Mohsen Yammine, Hind Younes and Adrien Zakar
Design: Studio Safar
Published by Kaph Books, Beirut, 2018
384 p., English and French versions
ISBN 978-614-8035-08-1


Sur la photographie au Liban. Récits et essais
Edité par Clémence Cottard Hachem et Nour Salamé

Contributions par Etel Adnan, Vartan Avakian, Patrick Baz, Georges Boustany, Gregory Buchakjian, Yasmine Chemali, Clémence Cottard Hachem, Dominique Eddé, Yasmine Eid-Sabbagh, Fouad Elkoury, Octavian Esanu, Hannah Feldman, Jeanne et Moreau, Yasmina Jraissati, Houda Kassatly, Manal Khader, Bernard Khoury, Michel Lasserre, Aline Manoukian, Levon Nordiguian, Oliver Rohe, Walid Sadek, Ghassan Salhab, Ghada Sayegh, Stephen Sheehi, Nayla Tamraz, Camille Tarazi, Jalal Toufic, Ghada Waked, Kaelen Wilson-Goldie, Mohsen Yammine, Hind Younes et Adrien Zakar
Conception graphique: Studio Safar
Publié par Kaph Books, Beyrouth, 2018
384 p., versions française et anglaise
ISBN 978-614-8035-09-8 




Personal spaces, public places
Gregory Buchakjian


[Excerpt]

From the war of 2006 and its devastating consequences for a city and its people to the subsequent frenzy of construction and development that led to the destruction of a family home, these events were experienced at both the personal and collective level, with effects on both politics and feelings. The artists explore these processes of destruction and reconstruction using photographic representation. Through series of images that follow, echo and build on one another, photographed sometimes in the personal space of homes, sometimes in the shared territory outside, they remake the links between personal histories and historical events. Through photographs, they capture the reality of Lebanon and its society and serve as witnesses, actors and critics. This is not simply about visual representation in images, but also an analysis of relations between the personal and the collective and vice versa.

Intimité et territoire

Gregory Buchakjian


[Extrait]

Entre guerres et frénésie immobilière, les événements affectent les expériences collectives et personnelles. C’est bien la destruction et la reconstruction que ces artistes par la représentation photographique questionnent. Au travers de l’intimité propre à chacun et d’un territoire commun à tous par leurs séries photographiques qui se succèdent, se développent ou se font écho, ils retissent les mailles entre l’histoire intime et l’événement historique. Par la photographie, ils investissent les réalités propres au Liban et à sa société, se positionnent en témoins, acteurs, critiques. Ce n’est pas seulement de représentation par l’image dont il est question, mais aussi d’analyse entre personnel et collectif et vice versa.

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Abandoned Dwellings. A History of Beirut

Traversées photographiques. Le journal du Docteur Cottard
Fouad Elkoury. Passing Time

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