Agenda 1979
Video by Valérie Cachard and Gregory Buchakjian
Music by Sary Moussa
Texts pronounced in Arabic and French
Duration: 20 min
Commissioned by the Opera National du Rhin for the Festival Arsmondo 2021

Agenda 1979
Vidéo de Gregory Buchakjian et Valérie Cachard
Musique de Sary Moussa

Durée: 20 min
Commandée par l'Opéra National du Rhin pour le Festival Arsmondo 2021

From 2012 to 2015, Valerie Cachard and Gregory Buchakjian recovered in Beirut’s abandoned dwellings, documents and objects left by the former inhabitants. In plot 335, they found an agenda from year 1979 containing a “Military War Manual” written during an instruction journey in the Soviet Union.

The agenda is an archaeological artefact linked to a specific period of Lebanon’s chaotic history. It is also a latent warrior object. It is inactive but could be ‘awakened’ at any time. It could be compared to the mines and ammunition disseminated on the territories of past and present conflicts that haven’t exploded yet and were not defused.

This piece in which still and filmed images interact with various layers of sound is in the continuity of archive-based interventions produced in Lebanon and more specifically the filmed performance from the same artists Abandoned Dwellings. Archive created in the context of the exhibition Abandoned Dwellings. Display of Systems, at Beirut’s Sursock Museum.

De 2012 à 2015, Valérie Cachard et Gregory Buchakjian ont recueilli, dans les immeubles abandonnés de Beyrouth, des documents et objets laissés par les anciens habitants. Dans le bien-fonds 335, ils ont trouvé, au fond d’un tiroir, un agenda de l’année 1979, dûment rempli d’un manuel d’« Ingénierie de guerre militaire », rédigé lors d’une tournée d’instruction en l’Union Soviétique.

L’agenda est un vestige archéologique lié à une période de l’histoire mouvementée du Liban. C’est également un objet guerrier latent. Il est inactif mais peut être « réveillé » à tout moment. On pourrait le comparer aux mines et munitions disséminées sur les lieux de conflits passés et présents qui n’ont pas encore explosé et n’ont pas été désamorcées.

Cette pièce, où les images fixes et en mouvements interagissent avec plusieurs couches sonores, s’inscrit dans la continuité d’interventions artistiques produites au Liban à partir d’archives, et spécifiquement la performance filmée créée en 2018 par les mêmes artistes, Habitats abandonnés. Archive pour l’exposition Abandoned Dwellings. Display of Systems, au Musée Sursock de Beyrouth.

©gregory buchakjian
& valérie cachard, all rights reserved.


exhibition

- Au bord du monde, vivent nos vertiges, curated by Clémence Cottard-Hachem and Laure d'Hauteville, Abbaye de Jumièges, 2022

festivals

- Opéra National du Rhin, Saison 2020-2021, Festival Arsmondo Liban

- Incertains États, Focus Cinéma et Art Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, Cinemed - Festival International du Cinéma Méditerranéen de Montpellier, 2021

texts
- Arie Amaya Akkermans, The Markaz Review, 24'05'2021

- Arie Amaya Akkermans, The Markaz Review, 19'11'2021


media

- Fisheye, 02'08'2022
- Beaux-Arts Magazine, 14'07'2022
- Radio Liban, 04'04'2021
- L'Orient-Le Jour, 19'03'2021

related projects
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Record of an Ordinary Life. Chapter V, sections a-d, 2022
- Abandoned Dwellings. Archive
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Abandoned Dwellings. Tableaux
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- Abandoned Dwellings. Restitution
- Leningrad
- Sniper Pinhole
- Abandoned Houses comic