|
|
|
|
War and Other
(Impossible) Possibilities
Thoughts
on Arab History and Contemporary
Art
Gregory Buchakjian
Foreword by Saleh Barakat
Publisher: Alarm Editions, Beirut
Date of release: 2012
Format: 158 pages, 28.5 x 24 cm,
hard cover with jacket
ISBN 978-9953-0-2396-0
image on facing spread:
mounir fatmi, Save Manhattan 01,
2004
©mounir fatmi, courtesy of mounir
fatmi and Fondation Frances,
Senlis
|
The Arab world
is perhaps one of the
toughest regions of the
world. Alongside
economic rigor and the
establishment of glazed
authoritarian regimes
that, until the
2010-2011 revolts,
seemed would last
forever, the consistent
element of war can help
explain what it is that
makes Algiers or Aden
harder to live in than
other cities of the
postcolonial third
world. Since 1945, the
Arab world has been the
stage for an impressive
number of wars and
invasions, involving
local interests and
external powers.
War and
Other (Impossible)
Possibilities
is a reflection on the
paths of history and
its implication over
practices and
discourses of
contemporary Arab
artists. The
publication attempts
to be an eye opener to
understand the changes
in Arab societies from
within, through a
historical analysis of
the region, based on
striking artworks.
|
Le monde
arabe est sans doute
une des régions les
plus pénibles de la
planète. A coté des
difficultés
économiques et de
l’établissement de
régimes autocratiques
qui, jusqu’aux
révoltes de 2010-2011,
semblaient éternels,
la guerre est
l’élément qui permet
de comprendre ce qui
fait qu’Alger ou Aden
sont plus difficiles à
vivre que d’autres
villes du tiers monde.
Depuis 1945, le monde
arabe est le théâtre
d’un nombre
impressionnant de
conflits impliquant
tant des intérêts
locaux que des
puissances étrangères.
War and
Other (Impossible)
Possibilities est
une réflexion sur
l’histoire et son
implication dans les
pratiques des
artistiques
contemporaines.
L’ouvrage propose un
point de vue de
l’intérieur sur les
changements en cours
dans les sociétés, à
travers l'analyse
d'une sélection
d’œuvres marquantes.
|
|
|
|
|
|
|